13 mei 2017 -  Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Joke , koster-beheerder vanaf 1 juni 2004 in het Groen Hart. Afgelopen vrijdag, 5 mei, was ik in Dalfsen voor het bijwonen van een vergadering van het CNV Bondsbestuur. Op de tafel lagen een paar exemplaren van jullie boek. Ik had al een keer iets over een boek gelezen maar was dat alweer vergeten totdat ik ze zag liggen. Dus na afloop een boek gekocht en eenmaal thuis het bijna in een keer uitgelezen.

Wat een prachtig boek!!!!!! Echt een afspiegeling van het vele, veelzijdige werk van de koster-(beheerder).

Even op internet gekeken of er nog wat informatie te halen valt. Kranten artikelen en een radio opname. Even geluisterd. Ik hoorde daar dat er geen boeken zijn te vinden over kosters. Behalve dan het boek "van de boze koster" door W.G. van de Hulst. Nu ben ik in mijn boekenkast gaan spitten en jawel er is wel degelijk een boek over kosters genaamd "SLEUTELDRAGERS" Kosters aan het woord. Auteur  J. Mastenbroek uitgegeven door Den Hertog te Houten. Maar dat doet natuurlijk niets af aan jullie boek. Ik ben zelf koster-beheerder in het Groene Hart. In 1998 is de kerk van binnen grotendeels verwoest door brand (aangestoken) maar daarna weer opgebouwd met een prachtig zalen complex. Vanaf vorig jaar zijn wij ook een wijkcentrum, tweede prijs gewonnen met een prijsvraag van het VKB, met als thema 'proactief kerkbeheer'. 

In jullie boek kan ik mijzelf wel plaatsen naast Sven, Sven heb ik ontmoet bij de communicatietraining. Ook bij ons worden de vele zalen veel verhuurt. Elke avond is er bij ons verhuur en vaak zijn de meeste en met regelmaat alle zalen bezet, 7 stuks. Overdag worden er trainingen gegeven en zijn er andere bijeenkomsten waarbij dan ook weer lunches worden genuttigd. Dus je moet van alle markten thuis zijn. Overdag zijn niet alle zalen bezet daarom ontstond het idee om er een wijkcentrum van te maken. Omdat kerken vaak centraal staan in dorp of stad en dus ook in een woonwijk is het prachtig om de deuren open te stellen voor buurtbewoners. Vaak zijn dit ouderen en alleenstaanden. Het is mooi om te zien dat er gesprekspartners worden gevonden en er zelfs vriendschappen ontstaan binnen de muren van een kerkgebouw.

Kosters verdwijnen???? Ik denk het niet, de werkzaamheden veranderen. De kosterstaken op zondag worden ook bij ons door vrijwilligers gedaan, ook ik ben daar één van. Een koster aannemen voor alleen de werkzaamheden op zondag en de rouw- en trouwdiensten is niet meer betaalbaar. Gelukkig ben ik een koster-beheerder die haar eigen salaris en meer, door de weeks kan verdienen met de verhuur. Daarom voel ik mij, zoals jullie in het boek beschrijven, meer facilitair manager dan koster.

Misschien moeten we de functie van "koster" gaan veranderen in facilitair manager binnen de kerk, maar ja het woord koster ligt toch wel wat makkelijker in de mond. Kortom het werk blijft maar de koster?????

Waarom dit mailtje?? omdat ik blij ben met dit boek. Een koster staat vaak alleen, heeft vaak geen collega's op het zelfde vlak.

De dienstbaarheid kan ze ook lelijk in weg zitten, inderdaad. Ze werken meer dan waar ze voor worden betaald, inderdaad. Er wordt teveel over hen gepraat i.p.v. met hen, inderdaad. Voetveeg en duizenddingendoekje, inderdaad. Onduidelijkheden en onzekerheden, inderdaad. Alles is zo herkenbaar!!!!! Dank voor dit prachtige boek.

Ik wens jullie heel veel succes met jullie verdere werkzaamheden.